söndag 19 januari 2014

Candide av Voltaire de 2 första kapitlen

När Jag fick boken "Candide" visste jag inte vem Voltaire var men när jag slog upp boken såg jag att den var på 1700 talet.

Candide var en ung man som var naiv, optimist och lätt att lura. Han var kär i Kunigunda som var baronens dotter och därför blev han utslängd från slottet.

Jag har aldrig gått till något slott utan Örebroslott. Jag tror att slottet som de bodde i var väldigt fint enligt boken. Jag tycker inte att boken beskriver 1700 talet så detaljerat vilket gör att det är svårt att skapa m
ig en bild av miljön.

Pangloss sade att " det inte finns någon verkan utan orsak" något som jag tycker om och är sant även om Pangloss är mer ironisk.

Jag tror att den här boken kommer vara rolig att läsa. 

6 kommentarer:

  1. Hej Ramon!
    Du har genomfört veckans uppgift på ett strålande sätt. Du visar genom ditt blogginlägg att du förstår instruktioner och kan genomföra dem. Jag ser fram emot att få följa din blogg och ta del av dina reflektioner och tankar under kursen. Det finns en massa gamla fina slott att besöka här i Sverige om du skulle vilja. Jag själv tänkte på ett slott som jag bodde på under en semester i Tyskland för några år sedan när jag läste boken första gången.
    Jag hoppas du kommer gilla boken.
    mvh
    Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Roman!

    Det var verkligen intressant att läsa den här boken. Miljön som jag kan tänka mig var det ett slaveri system i det här slottet, vilket innebär att man kunde göra vad som helst t.ex. han var kär i henne men han var utslängd ut ur slottet utan något juridiska stegen....Med vänlig hälsning, Sami

    SvaraRadera
  3. Hej Carina och Samiullah Samin!

    Tack för era kommentarer. Det är spännande att ha några personer besökte min blogg och diskuterade om Voltaire.

    MVH/Ramon

    SvaraRadera
  4. Hej Ramon!
    Det var kul att läsa din kommentar och se vad du tänkte när du läste! Jag tycker att du har strukturerat din text jättebra och den ser väldigt fint ut. Jag tycker mycket om foton :-)
    Jag här tänkt på det som du skriva om att det är svart att skapa en bild av miljön för att det finns så få beskrivningar. Och det kan jag förstå. Samtidigt är det kanske också en chans! Allt som Voltaire inte beskriver kan du utmåla dig själv!
    Jag har haft en gång en jättespännande kurs på universitetet och då pratade vi om att det är oftas "luckorna" som är det spännanste i litterariska texter. För att vi som läsare utmåla de. Varje person på sitt eget sätt.
    Vad tycker du om det?
    Ha en fin kväll! Jag är nyfiken att läsa mer av dig!
    Anne

    SvaraRadera
  5. Hej Anne!
    För mig har slott färg och guld, jag är från Thailand.😃 Örebro slott, det är mörkt och har bara sten och inga dekorationer såg jag när jag besökte det. Så det är annorlunda.
    Jag håller med dig att man får använda sin fantasi när man läser boken och när man tittar på filmen blir man besviken.😢

    SvaraRadera
  6. Hej Ramon,
    Var kul att läsa din inläggning. Du funderar om slott.Jag tor, att alla slott i nordiska länder ser ut ganska tråkiga. De har bara stenväggar och några små fönster.När jag var liten och mamma läste sagor för mig, då i mina fantasier var slottet ett stort hus med stora fönster, med många terrasser och blommor på fönsterbrädor. I alla rum var det högt upp till taket, med stora guldramade speglar på väggarna.I verkligheten har jag sett något likadant i Frankrike och i England.
    Har det bra

    SvaraRadera