tisdag 28 januari 2014

Min förståelse av Berättaperspektiv

Jag har läst Candide kapitel 3-10, Frankenstein och Pälsen.
 
Författare använder olika berättaperspektiv, ibland är det svårt att veta ur vilket. Till exempel i "Candide" använder Voltaire huvudpersonen för att berätta en händelse och samtidig har vi Pangloss och de andra som ingår i situationen. Voltaire vet också vad personerna tänker. Så med de här anledningarna bestämmer jag mig för att det är ett allvetande berättaperspektiv.
 
Å andra sidan i kapital 8 när Kunigunda berättar sin historia använder Voltaire "jag-form". Alltså vi kan säga att det här kapitlet är förstapersonsperspektiv.
 
Medan Frankenstein och Pälsen är lättare att bestämma eftersom de är inte så långa berättelser. Mina åsikter är Frankenstein är förstapersonsperspektiv eftersom Mary Shelley författaren använder "jag-form" och vet allt om vad huvudperson tänker eller vad han får veta.
 
Pälsen är skriven av Hjalmar Söderberg. Händelsen berättar om doktor Henck och hans kompis Richardt. Författaren  vet allt om de personerna gör och tänker. Så Pälsen är ett allvetande berättaperspektiv.
 
Jag är inte säker alls eftersom när jag läser undrar jag viket berättarperspektiv det är. Det finna många detaljer. Ibland tänker jag skulle det här bli allvetandeperspektiv eller förstapersonsperspektiv även tredjepersonsperspektiv. Men jag skriver reflektionen i alla fall. Det spelar ingen roll om det är fel. Jag är här  (svas2) för att lära mig och utvecklar min svenska. Om jag gör fel har jag lärare som ska hjälpa och ge mig råd!
 
Nu väntar jag på mina klasskamrater ger mig kommentarer.

5 kommentarer:

  1. Hej Roman!

    Du har rätt. Vi är här att lära oss svenska eftersom det är våra andra språk även ibland är det tredje språket som vi håller på....och så länge det gäller reflektioner kring något så är det inget fel utan att hur vi tolkar, tänker och värderar saker utifrån olika grundar. Det är hur vi tolkar någonting i våran liv. Med vänlig hälsning, Sami

    SvaraRadera
  2. Hej Samiullah!

    Här kommer min första person som ger mig kommentarer. vad roligt! och det var roligare när vi träffade i klassrummet. Det är bra att vi bloggar so vi kan lära från varandra och hjälpa varandra för att bli bättre. Jag ska följer din blogg och jag är nyfiken för din nästa inlägg om berättaperspektiv.

    SvaraRadera
  3. Hej Ramon,
    det var roligt att läsa din reflektion om berättarperspektiv! Jag kunde följa dina tanker jättebra för att du har skrivit så tydlig! Jag hållar med med dig om dina berättarperspektivsbestämmningar. Jag är bara fortfarande osäkert med den där allvetande berättaren i Candide.. Jag tycker oftas vet vi egentligen inte riktigt vad de andra personer utan Candide tänker.
    Visst vet vi några grejer men jag tycker att det är mest för att personerna har pratat om det - i direkt tal menar jag - eller för att Candide har upplevt något tillsammans med de. Till exempel vet vi att pangloss tänker att varje verkan har en orsak. Men det är också något som han lärar Candide. Så kanske skulle det då vara ändå Candides (tredjepersonsperspektiv)?
    Kanske kan man inte bestämma perspektivet säkert. Men jag tycker som du att det är inte heller det som är det viktigaste även att vi pratar och utbyta oss om det. Jag tycker i alla fall att det är spännande att fundera tillsammans över hur man kan se boken och berättarperspektivet, händelsen och personerna...
    (Och när man vet vem de andra är är det ännu roligare! Kul att vi träffas igår! :-) )
    Hälsningar! Anne

    SvaraRadera
  4. hej ramon

    det är jätte intressant att läsa din inlägg och dina reflektioner av uppgiften berättarperspektiv jag tror du förstått om uppgiften och du skriver tydligt om dina tanker om vi gör fel svenska är nytt språk till och vi lär oss
    mvh suad nur

    SvaraRadera
  5. Ni gör mycket bra kopplingar och reflektioner till varandra fortsätt!!!!

    SvaraRadera